Thursday, July 16, 2009

Hari Terbuka FST

Tarikh : 13-15 Julai 2009
Tempat : Fakulti Sains & Teknologi, UKM
Anjuran : PMFST

Hari terbuka FST diadakan sempena menyambut ulangtahun FST yg ke-10. pelbagai aktiviti menarik dimuatkan spt pameran @ booth setiap program yg terdapat di FST, seminar, explorace, games dll.

geng2 aktuari depan booth...

cup cake..hmm, bestnye...ada tulis UKM lg kt ats 2...

Bagi booth Sains aktuari, kami mengadakan jualan seperti rojak, cup cake, air dan puding. kami juga turut menyediakan games yang amat menguji minda.


inilah dia games yang dimaksudkan tadi. untuk bermain games ini, anda dikehendaki menyusun nombor 1 hingga 8 ke dalam petak di atas tanpa bersebelahan dengan nombor sebelum atau selepasnya. permainan ini agak sukar dan memerlukan kita berfikir dengan kritis dan kreatif untuk menyelesaikannya. ( sape2 yg nk tau btapa mncabarnya games ni, try la ye..t ak bg jwpan.. ak dpt settlekn games ni xsmpai stgh minit..hehe)

selain itu, seminar yg sempat kami ikuti ialah seminar tentang ' be a qualified actuarist' yg disampaikan oleh cik Najwa dr UK. seminar ini sungguh menarik kerana kami didedahkan kpd perbezaan antara actuarial sc di malaysia dgn di UK. apa yg paling menariknya ialah cik Najwa yang sekarang telah berjaya mnjadi qualified actuarist yg berjaya bukanlah berlatarbelakangkan actuarial sc. course. beliau hanyalah berasal drp bidang pure math, namun menyambung master dlm bidang aktuari.

talk by miss Najwa...

Drp seminar td, amat dikagumi dgn semangat beliau yg sgt tinggi utk meneruskan perjuangannya dlm bidang aktuari, walaupun dikatakan beliau amat sengsara dan hampir2 putus asa. namun akhirnya beliau berjaya menghabiskan kesemua profesional exam (SOA) dgn cemerlang dlm masa setahun shj. utk pengetahuan semua, exam SOA merupakan syarat wajib utk menjadi qualified actuarist, namun exm ini terlalu sukar dan mahal iaitu RM400++ utk satu paper. kebanyakan pelajar yg menduduki exm ini gagal pd kali pertama mendudukinya! ( 2la ak tkut sgt nk amik exm ni, cmfirm melayang free2 RM400!)

manakala dalam DAM pula diadakan pameran rama2 hasil penyelidikan pelajar master juga dari kelab2 lain. di sekitar bangunan fizik pula terdapat persembahan drp kanak2 orang asli dari tasik Chinni serta pameran hasil penyelidikan tasik chinni oleh pelajar master dari bidang bioteknologi.
kanak2 org asli (kot) lps slesai wt persembhan..

di bawah ini disediakan gambar2 sepanjang program..(xlarat dh nk wt ayat skema..tgk gmbr jela...hehe)

booth kelab statistik..

jualan dr kelab statistik..menarik, colourfull...

booth kelab matematik..

lawatan dr pelajar sekolah..

pemeran rama2 kt DAM

booth kelab origami kot....bleh wt bola guna krts...idea dr jepun..

booth utk jualan bku 2nd hand pn ada..

pameran dr booth PERSAMA iaitu persatuan sc matematik malaysia..

Lastly, alhamdulillah, program ini berjaya dan berjalan lancar, dan syukur juga booth kami menang tempat ketiga utk booth terbaik..berbaloi gak penat lelah hias n jaga booth..

>>> sorry dr. eddy, xletak gmbr Dr. coz gmbr xcun, t marah plak kalo pamer cni..huhu

4 comments:

Sharif John said...

Actuari sains sgt susah.... otak say x bole masuk benda2 LOGIK ni

♥Fitnunnisak♥ said...

hmm, agak susah la..

matgeo said...

intresting..wish i were there

♥Fitnunnisak♥ said...

yup, very intresting, but sorry to say, u're not student here anymore...hehehe

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin