Monday, December 24, 2012

Ada Apa Dengan Fitnunnisak?

Fitnunnisak - dah lebih 7 tahun aku guna nama ni sebagai nama pena aku.. blog, email, FB dan lain-lain..semua aku guna nama ni... aku sangat selesa dan terinspirasi dengannya... tapi ramai jugak yang tanya apa maksud nama ni dan jugak apa makna di sebalik nama pena ni?

Baru tiga bulan lepas, timbul lagi persoalan. Apa maksud Fitnunnisak? kalau translate ke dalam Bahasa Arab, maksudnya macam wanita yang difitnah. Fuh, sangat kontroversi rupanya nama ni.. Ok, memang diakui Fitnunnisak bermaksud wanita yang difitnah TETAPI sekiranya dieja فتن النساء. Sekiranya dieja فطن النساء maksudnya ialah wanita yang bijaksana.
Aku menggunakan Fitnunnisak dengan ejaan فطن النساء dengan berinspirasikan cita-cita untuk menjadi wanita yang bijaksana serta solehah. itulah yang sebenarnya simbolik di sebalik nama pena ni. Kerana wanita yang bijaksana bukan sahaja berjaya di dunia, namun berjaya di akhirat kerana dia akan dapat berfikir dengan bijaksana untuk menyeimbangkan keperluan dunia dan juga akhirat. 

Wanita yang bijaksana pandai membawa diri, pandai menjaga maruah diri, tidak mudah tertipu dengan keindahan dunia yang sementara. Wanita yang bijaksana juga tidak akan ternoda dengan cinta palsu dan plastik yang hanya berlandaskan nafsu serakah. Wanita bijaksana juga tidak hanyut dengan arus kemodenan yang semakin jauh dari ajaran Islam dan semakin menghampiri wanita jahiliah. 

Itulah dia inspirasi wanita yang bijaksana. Aku berharap dan berusaha untuk merealisasikan 'Fitnunnisak' bukan sebagai nama pena semata-mata, tapi sebagai pembakar semangat dan cita-cita. Semoga Allah sentiasa membimbing diriku agar tidak tersasa dari landasan syariatNya. InsyaAllah... 

2 comments:

nurul afiza said...

InsyaALLAH.. moga kite sme2 mnjadi wanita yg bijaksana a.k.a FITNNISAK.
Amin...

♥Fitnunnisak♥ said...

InsyaAllah..allahumma ameen=)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin