Friday, May 24, 2013

La Taiasu!

La Taiasu! (لاَ تَيْئَسُوا) - Jangan berputus asa! Berputus asa tu umpama kita menebang pokok yang hampir berbuah. Sudah bertahun-tahun kita menanam dengan penuh kasih sayang, menabur baja, menyiram setiap hari, menjaga dari serangan perosak, dan menunggu bilakah ia akan berbuah. Tiba-tiba, kita rasa sudah tidak sanggup menunggu lagi, lantas terus bertindak untuk menebangnya. Tidakkah sia-sia segala usaha kita yang bertahun-tahun itu? 

Di saat kita hampir berputus asa, fikirlah di saat kita gigih menanam usaha. Di saat kita tercari-cari dimanakah garisan penamat usaha, fikirlah garisan penamat itu mungkin sudah terlalu dekat dengan garisan kejayaan yang kita kejar selama ini. Sesungguhnya kita tidak tahu di manakah letaknya garisan kejayaan dalam menggapai impian kita. Disebabkan itulah, kita tidak boleh berputus asa.

Sebagai ubat putus asa, jom layan lagu terbaru dari Izzat Mahadi yang bertajuk GarisanMu. tetiba jadi obses pulak dgn lagu ni sebab liriknya begitu bermakna, alunan lagu yang lembut, dan sememangnya best utk didengar especially dekat chorus dia...layannnnnn.......Di saat kita hampir berputus asa, fikirlah di saat kita gigih menanam usaha. Di saat kita tercari-cari dimanakah garisan penamat usaha, fikirlah garisan penamat itu mungkin sudah terlalu dekat dengan garisan kejayaan yang kita kejar selama ini. Sesungguhnya kita tidak tahu di manakah letaknya garisan kejayaan dalam menggapai impian kita. Disebabkan itulah, kita tidak boleh berputus asa.

Orang selalu kata, garisan antara kegagalan dan kejayaan itu terlalu tipis. Hanya kita yang tidak tahu dimanakah sempadannya. Kita menyangkakan sempadan itu masih jauh setelah bertahun-tahun kita berusaha, lantas kita tiba-tiba berputus asa. Tidakkah sia-sia usaha kita yang bertahun-tahun itu seandainya sempadan kejayaan sudah terlalu hampir?  

Apabila segala usaha sudah dilaksanakan, namun kejayaan masih belum tiba, kita mungkin akan mengalah. Mengalah bukan bererti putus asa. Kita cuma redha dengan takdirNya. Cuma perlu ingat, redha itu perlu didahului dengan usaha. 

Sebagai pengubat putus asa, jom layan lagu terbaru dari Izzat Mahadi bertajuk GarisanMu. Tetiba jadi lagu favorite pulak..huhu.. boleh dapatkan videonya disini,  http://www.youtube.com/watch?v=XZyR4hstDl4

Berkali-kali cubaku hampiri
Garisan penamat usaha
Merentang di depan mata

Bertali arus langkahku tak terus
Garisan ku rasakan halus
Tak bisa ku tembus

Pemisahnya cuma aku
Dan doa pada diriMu
Antara putus asa sia-sia
Atau terus mara membara

Ya Rabbi Ya
Bantulah hambaMu
Ya Rabbi Ya
Luruskan hatiku
Ya Rabbi Ya
Kupinta hidayahMu
Meneruskan sisa usiaku

Ya Rabbi Ya
Hanya kepadaMu
Ya Rabbi Ya
Tempatku mengadu
Ya Rabbi Ya
Kupinta rahmatMu
Melimpahi kehidupanku

Hidup dan matiku
Semua hanyalah untukMu
Allah Tuhanku yang Satu

No comments :

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin