Sunday, January 12, 2014

Manage Your Money

Tahun 2014 lebih sinonim dengan gelaran Tahun Kesengsaraan Rakyat apabila hampir semua orang bercakap-cakap tentang segala kenaikan yang membebankan rakyat di negara kita, Malaysia. Malahan perkataan 'NAIK' dan 'TURUN' menjadi terlalu sensitif sehinggakan sesiapa sahaja yang menyokong 'NAIK' akan dikritik habis-habisan, manakala yang menyokong 'TURUN' akan dijulang-julang. Namun setiap 'NAIK' dan 'TURUN' ada penyokongnya yang tersendiri. Bagi aku, aku menyokong 'NAIK' untuk amalan dan keimanan, dan aku juga sokong 'TURUN' untuk harga barang. Hanya orang yang bodoh sahaja yang suka harga barang NAIK!

Entry kali ini bukanlah berkaitan dengan 'NAIK' atau 'TURUN' sebenarnya. Sekadar pembuka qalam sahaja. Kali ini aku nak berkongsi sedikit tips untuk menguruskan kewangan agar kita dapat trace ke mana duit yang kita belanjakan setiap bulan. Dari situ, dapatlah kita cut-cost yang mana tidak terlalu penting dalam perbelanjaan bulanan kita. Walaupun tips ini tidak dapat membantu untuk menambahkan pendapatan, tetapi sekurang-kurangnya kita tahu ke mana setiap sen duit kita dibelanjakan. 

Aku mula membuat kira-kira pendapatan dan berbelanjaan sebaik sahaja mula bekerja pada tahun 2010. Daripada rekod kewangan yang dibuat, ternyata ia dapat memberi banyak kebaikan bukan sekadar merekod perbelanjaan harian, tetapi juga perbelanjaan lain seperti bayaran zakat, sedekah, simpanan dan lain-lain. Dengan rekod yang dibuat dapat membantu kita untuk mengira segala perbelanjaan tersebut dalam satu tahun. Selepas itu bolehlah kita analisis, contohnya berapa banyak duit yang telah kita sedekahkan untuk tahun tersebut. So that, next year kita boleh tambah lagi saham akhirat tersebut.. 

Tanpa membuang masa berceloteh dengan lebih panjang lagi, jom ikuti langkah-langkah untuk membuat rekod kewangan sendiri. Actually aku dah sediakan satu template untuk merekod segala transaksi kewangan. Kalau dalam syarikat, benda ni dikenali sebagai Profit and Loss(P&L). 

Mula-mula, tugas anda hanyalah download template tersebut DI SINI. Anda boleh mengubah template tersebut mengikut kesesuaian masing-masing. Kemudian, rekod setiap pendapatan dan perbelanjaan mengikut template yang disediakan tadi. 

Di dalam template tersebut, terdapat 4 tabs iaitu Akaun Bank, Statement, Other Income, dan Other Expenses. Memang agak menyusahkan sebenarnya nak update especially dalam tab pertama iaitu Akaun Bank. Tapi percayalah, ia amat berguna especially ketika sesuatu berlaku pada duit kita yang berada dalam akaun bank tersebut, contohnya seperti 'Macau Scam'. Dengan membuat rekod seperti ini, kita dapat mengesan sebarang kejadian yang tidak diingini dengan cepat. 

Aku tahu, memang semua orang TAK gigih nak mengupdate benda alah ni every time withdraw atau bank in duit dalam akaun. Aku pun malas jugak. So, aku nak share tips yang seterusnya bagi kita-kita yang takde masa nak mengupdate benda alah ni. Caranya macam ni. For every month, isikan budget perbelanjaan dalam Tab P&L. Lepas tu, kirakan total budget perbelanjaan yang perlu dikeluarkan untuk sebulan. After that, withdraw je lah duit total tuh. Sekiranya total cash yang diperlukan untuk sebulan adalah sangat banyak, maka lebih elok withdraw separuh atau satu pertiga sahaja daripa jumlah perbelanjaan tersebut supaya kita tidak membawa cash terlalu banyak dalam wallet.

Next, asingkan duit mengikut budget dalam partition yang berbeza. Aku percaya, setiap purse or wallet ada banyak partition kan.. So, letaklah duit belanja makan dekat partition pertama, duit minyak kereta dalam partition kedua dan seterusnya. Dengan cara ini, secara tak langsung dapat mengingatkan kita agar tidak boros ketika berbelanja. Kalau hari ni makan kat restoran mahal, esok lusa pandai-pandailah cut-cost untuk makan sederhana atau berpuasa pula agar tidak gigit jari masa hujung bulan. 

Akhir sekali, tips yang paling penting adalah DISIPLIN dan istiqamah dalam merekod segala transaksi kewangan kita. Ambillah sedikit masa untuk merancang dan menganalisis kewangan kita. Jujurlah pada diri sendiri. Kalau kita belanja melebihi budget, rekodlah jumlah yang sebenar. Jangan main tipu dengan budget sendiri, sebab ia samalah seperti kita menipu diri sendiri=))

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin