Tuesday, January 18, 2011

Ikan

Dalam banyak2 haiwan peliharaan...kucing, hamster, arnab [tetiba teringat Mr Arnab Vyna..hehe]..semua tuh aku tak suka...tapi aku suka ikan...sukanya tengok dia berenang ke sana ke mari...nak pulak yang colour cerah2 cam ikan emas tuh..comelnye...

Ni ikan emas dan flowerhorn kat klinik tempat kakak aku kerja....


Baru minggu lepas...tetiba aku terlepas cakap nak bela ikan kat rumah... nak yang kecik jer..nak letak dalam balang...ofismate aku terdengar lah pulak...katanya, "Yana ni dah teruk sangat dah ni... nampak sangat stress...pergilah berehat..amik MC ke...." tapi sekarang aku dah sihat..hehe.alhamdulillah...

hmm..ada kaitan ke stress dengan bela ikan?? ada kaitan kot..sebab bila aku tengok ikan..macam release jer..rasa tenang...betol lah tu..ikan boleh buat aku release tension....tapi kan.. nampak sangat ke muka aku ni cam tengah stress??mana taknya...lately aku pergi keje dengan muka monyok jer...muka pucat lesi macam ayam berak kapur...jalan pun lemah jer..pakaian pun sempoi semacam....

Back to the title of entry...ikan... betol ke orang kata kalau bela ikan kat rumah, boleh mengelakkan diri dari kena pukau? the reason is because fishes never sleep...hmm..betol jugak tu...aku selalu perhatikan masa kat kampung..kat rumah aku dulu ada bela ikan kelah dalam akuarium.. memang dia tak tidur la...pukul 3-4pagi pun bila aku bangun tengok dia dok berenang2 jer.. sah, ikan memang tak tidur!

tapi sayang gile...ikan kelah yang abah aku bela tu dah mati... lebih 3tahun kot kitaorang bela... dari besar tapak tangan hinggalah sebesar lengan...ada orang nak beli..tapi abah tak nak jual...orang tuh sanggup bayar RM2000..tapi still abah tak nak jual...last2 ikan tuh mati sebab dia lompat keluar dari akuarium waktu malam..time tuh tetiba blackout..maybe ikan tu lemas kot, takde bekalan oksigen...alahai kesiannya ikan kelah....

Ni lah dia ikan kelah...sisik dia cantik sangat... gambar ni ada memori yang tersendiri sebenarnya...sape dapat teka dengan tepat aku belanja makan..hehe..

Sekarang nih, macammana sekalipun, aku nak beli gak ikan...bela dalam balang pun ok lah...kalau dah ada rumah sendiri nanti nak beli akuarium yang besar pulak..hehe....tapi terasa nak snorkeling la jugak..baru lebih advanture..boleh tengok ikan secara live dalam laut..bestnyer...semoga angan-angan aku nih jadik kenyataan suatu hari nanti..insyaAllah....

2 comments :

nurul afiza said...

btul la kot, cikgu bio aku dlu ckp ikn boleh menghilangkan stess. pastu pasal pukau aku xtau sgt..

ciptaan ALLAH kn, sume ade kebaikan.

♥CiK YaNNa♥ said...

so, jom la kita bela ikan byk2..hehe

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin