Friday, June 5, 2009

Kenali Khat

Masa sekolah menengah dulu, pernah gak aku belajar menulis khat.. best blajar tulis khat ni, kreatif.. tp aku belajar ckt je, 3 jenis je yg aku sempat belajar iaitu khat nasakh, riq'ah dan thuluth. khat thuluth pn tgk2 g2 je, xbelajar sgt..

so, jom kita tinjau beberapa jenis khat yg agak femes & cantik...

Khat muhaqqaq
khat ni lebih kurang je ngn khat nasakh..

Khat thuluth @ thuluth jali
khat ni agak cantik & femes..

Khat riq'ah
khat ni klu dlm tulisan rumi lebih kurang ngn tulisan berangkai la...

Khat nasakh
nilah khat yg paling basic...

Khat farisi @ nasta'liq
lebih kurang gak ngn khat riq'ah..cuma beza kat titik je, yg ni rajin ckt wt titik..huhu

Khat diwani
lebih kurang ngn khat riq'ah, tp lebih kreatif..

Khat diwani jali
sma ngn khat diwani biasa, cuma tambah baris..lebih cantik..

Khat kufi murabba'
yg ni memang kreatif..kna byk fikir nk wt khat ni..
khat ni student fakulti pengajian islam bg kt aku..sape leh bca khat ni angkt tgn..huhu
ni surah ikhlas..nk bca kna start dri bucu bawah sebelah kanan & pusing2 dulu..hehe

ni khat ape lak??
xpasti lak aku coz ni yg aku wt sndri..huhu..
mula2 ingt nk wt khat diwani, tp cm xjd je..maklum la dh lma x practice, tgn pn dh kaku..huhu

4 comments :

hideo said...

dh lama x tulis khat, dh luper kot cara nk tulis.
tp khat yg awak tulis tu pun cantik gak.
kelas tersendiri...
hihi..=)

YaNNa'87 said...

huhu...kls trsndri ek..unik g2..wakaka..

geo_life said...

khat..nice n intresting..salah satu keindahan seni islam

YaNNa'87 said...

yup..bersama mghayati keindahan islam..huhu

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin