Tuesday, March 24, 2009

Annual Dinner?

sesekali terlintas difikiranku, apa faedahnya annual dinner ni sebenarnya? apa motifnya majlis sebegini diadakan? setakat nak bergaya dan makan-makan.
apa yang aku perhatikan ialah banyak keburukan daripada kebaikannya.

pertama, terang lagi bersuluh berlaku pembaziran. yela, kita bayar mahal, paling kurang pun RM50 hanya untuk makan satu malam tu je..kalaulah kita guna duit tu untuk benda lain, alangkah banyak benda yang kita boleh buat. dengan duit sebanyak RM50 tu kita boleh beli makanan, derma, beli buku yang berfaedah dan lain-lain lagi..

kedua, melalaikan. dalam annual dinner, tak sah kalau takde persembahan tarian yang melenggang-lenggok kat atas pentas tu. tambahan pula, yang perempuan yang jadi penarinya, jadi santapan mata kaum adam. tidakkah menambah dosa tu?

ketiga, menggalakkan perempuan berpakaian pelik-pelik. pelik di sini maksudnya yang terdedah sana sini. apa faedahnya semua tu? kalau non-muslim berpakaian camtu aku tak kisah sangat la, tapi yang overnya kaum melayu (nk sebut islam pun aku tak berani, sbb kalau muslimat takkan pakai camtu). kalau ye pun nk 'up to date' dan ikut tema, tak payah la terover.. kekadang tu, masa ni la perempuan yang asalnya bertudung, tapi tup-tup malam annual dinner tu hilang pulak tudungnya ditiup angin taufan..

rasanya setakat tu je yang aku sempat huraikan. kalau nak diikutkan, banyak lagi yang boleh dihuraikan. tapi tak dinafikan ada juga kebaikannya majlis seperti ni. contohnya, nak mengeratkan silaturahim sesama mereka yang terlibat dalam majlis tersebut. tapi aku rasa banyak lagi program lain yang sesuai yang boleh dianjurkan untuk mencapai objektif mengeratkan silaturrahim. antaranya seperti sukaneka, family day, dan lain-lain.

ada juga yang mengatakan bahawa, dengan menganjurkan program seperti ni boleh memberikan pengalaman dalam berorganisasi. betul la tu, tapi tak semestinya melalui annual dinner je kita dapat pengalaman berorganisasi. banyak lagi program lain yang lebih bermanfaat untuk dianjurkan.

satu jela yang aku nampak kebaikannya annual dinner ni. masa ni la kita boleh menghargai seseorang yang telah banyak berjasa dan memberi sumbangan dalam sesebuah institusi. hal ini secara tidak langsung turut memberi kesan kepada orang lain untuk turut menabur bakti dalam berorganisasi.

kesimpulannya, setiap sesuatu ada baik dan ada buruknya. semuanya bergantung kepada diri kita sendiri untuk menilai dan mengambil kira apa yang patut kita lakukan.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin