Friday, March 27, 2009

Hadirlah Cinta...

sempena hari jumaat dan juga hari terakhir di bulan rabiulawal ni, tetiba je aku rasa ingin muhasabah diri. betapa aku leka dengan kesibukan urusan dunia sehingga tidak begitu sempat mengabdikan diri kepada yang ESA dan merindui KEKASIHNYA.

tetiba je teringat kata-kata Dr. Abdul Rahman dalam forum sambutan maulidurrasul yang dianjurkan oleh PERDANA dan PERMATA baru-baru ni yang mana punca CINTA bertitik tolak dari dua perkara utama iaitu bercinta kerana nilai kesempurnaan dan bercinta kerana keunggulan dan kecantikan. indah atau cantik bukan terletak pada paras rupa, tetapi terletak pada nilai peribadi dan budi pekerti.

jika dilihat pada kesempurnaan, keindahan dan kecantikan samaada zahir atau batin, sudah tentunya tiada yang dapat menandingi Nabi Muhammad SAW. setiap orang memang mengakui bahawa tidak ada insan yang sempurna selain baginda Nabi Muhammad SAW. disebabkan itulah baginda digelar insan kamil.

namun begitu, aku sering tertanya-tanya, kenapalah cintaku padanya tidak pernah hadir? apa lagi kekurangan baginda yang membuatkan aku tidak merindui baginda? sedangkan memang realiti aku sebagai manusia amat mengagumi dan menyintai insan yang amat sempurna dengan keindahan peribadi dan juga budi pekerti. apatah lagi bila mengetahui batapa kasihnya insan tersebut terhadap diri ini.

sungguh, aku memang mengetahui bahawa baginda amat menyintaiku sebagai umatnya. telah terbukti aku sebagai umatnya yang diingati dan disebutnya sebanyak 3kali sebelum baginda menghembuskan nafasnya yang terakhir. namun, bagaimana harusku ku balas harapan dan cinta baginda? bagaimana inginku balas kasihnya baginda kerana cinta itu tak hadir dalam diri?

benarkah ungkapan tak kenal maka tak cinta? mesti kenal dulu baru hadirnya cinta? namun kenapa cinta tetap tak hadir sedangkan aku sebagai umat baginda amat kenal dengan peribadi baginda. aku amal mengenali sifat romantik baginda, sifat pemurahnya, amanahnya, bertanggungjawab, berkepimpinan dan segala sifat-sifat yang dikagumi manusia seluruhnya. betapa malunya aku ingin mengakui diri ini sebagai umatmu Ya Muhammad Al-amin.

Ya Allah, hadirkanlah cintaku pada KekasihMu. pupuklah kasihku padanya. kerana sesungguhnya aku tidak layak menerima cinta baginda selagi cintaku padanya belum hadir. semoga dengan hadirnya cinta, akanku turuti dan taati sunnah baginda seterusnya menyintai Penciptaku dan seluruh alam ini. kerana aku berpegang pada ungkapan "kalau kamu cinta Allah, maka ikutlah Nabi Muhammmad SAW."

2 comments:

Khairul Rrijal said...

Hadis Rasuluallah S.a.w Dalam riwayat al-Bukhari daripada Ibn ‘Abbas menyatakan:Rasulullah melaknat lelaki yang menyerupai wanita, dan wanita yang menyerupai lelaki”.

syukran..

Khairul Rrijal said...

Firman Allah: (maksudnya) Dan sesiapa yang menentang (ajaran) Rasulullah sesudah terang nyata kepadanya petunjuk (yang dibawanya), dan dia pula mengikut jalan yang lain dari jalan orang-orang yang beriman, Kami akan memberikannya peluang untuk melakukan (kesesatan) yang dipilihnya, dan (pada hari akhirat kelak) Kami akan memasukkannya dalam neraka jahanam; dan neraka jahanam itu adalah seburuk-buruk tempat kembali. (surah al-Nisa 115).

mari kita hayatinya...

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin