Saturday, March 14, 2009

Dara & Teruna : Panduan Mencari Pasangan

Drp hasil pembacaanku, buku ini sangat menarik dan bermanfaat khususnya bagi sesiapa yg masih tercari-cari pasangan dan hala tuju hidup ini. buku ini banyak memberi panduan dalam memilih pasangan hidup kita.

Antara isi kandungan yang agak menarik ialah persiapan dalaman yang perlu ada untuk menuju ke alam pekahwinan. Antaranya persiapan dari segi mental dan emosi seperti keyakinan diri iaitu yakin dengan tujuan untuk mendirikan rumahtangga, apa yang kita ingin perolehi dan kesannya. selain itu, kita perlu berani menghadapi risiko dan juga berani membuat pilihan. setiap orang mempunyai ciri-ciri yang tersendiri dalam memilih pasangan. walaupun buruk di mata orang, namun ia tetap menjadi pilihan hati. oleh itu, kita perlu berani memilih dan mananggung apa jua risiko yang datang demi menjaga kehormatan masing-masing.

diceritakan juga, Plato pernah bertanya kepada gurunya tentang apa maknanya CINTA?
maka gurunya menjawab, "masuklah ke dalam hutan, pilih dan ambillah sebatang ranting yang paling baik, tetapi engkau mesti berjalan ke hadapan tanpa berpatah balik ke belakang. ketika itulah engkau sudah menentukan pilihanmu dan keluarlah dari hutan dengan membawa ranting tersebut."

maka, Plato pun masuklah ke dalam hutan tetapi beliau keluar tanpa membawa apa-apa. beliau menjelaskan, " sebenarnya saya sudah menemui ranting yang baik, tetapi saya berfikir mungkin di hadapan nanti, saya akan menemui ranting yang lebih baik. tetapi setelah saya berjalan ke hadapan, ternyata ranting yang sudah saya tinggalkan tadi adalah yang terbaik. maka sya keluar hutan tanpamembawa apa-apa."

gurunya itu pun berkata, " itulah cinta."

plato bertanya pula apa makna PERKAHWINAN dan gurunya menjawab," sama seperti ranting tadi, tapi kali ini engkau mesti memilih sebatang pokok yang paling baik dan bawalah ia keluar dari hutan."

maka Plato pun masuklah ke dalam hutan dan keluar dengan membawa pokok yang tidak terlalu tinggo dan tidak terlalu cantik. kemudian, beliau menjelaskan, " saya terjumpa sebatang pokok yang daunnya sgt cantik, tetapi batangnya sgt besar dan saya tidak dapat memotong dan membawanya keluar dari hutan. akhirnya saya tinggalkan . kemudian saya terjumpa pula poko yang tidak terlalu buruk, tidak terlalu tinggi dan saya fikir saya mampu membawanya. saya mengambilnya kerana mungkin saya tidak akan berjumpa lagi dengan pokok seperti ini di hadapan sana. akhirnya, saya mamilih pokok ini kerana saya yakin saya boleh menjaga dan menjadikannya indah."

gurunya pun berkata," itulah maknanya perkahwinan."

Dalam islam, kita dibenarkan memilih sendiri calon suami atau isteri. namun, wanita juga dibenarkan menunggu pinangan drp seorang lelaki. oleh itu, tidaklah menjadi kesalahan bagi perempuan yang bersikap pasif dalam mencari jodoh.

Rasulullah SAW memperkenalkan konsep 5K dalam mencari pasangan iaitu KENAL, KELAS, KUFU, KASIH, dan KAHWIN. kenal di sini bermaksud mengenal hati budi dan pegangan hidupnya melalui meyuruh seseorang yang boleh dipercayai khususnya dalam bidang agama untuk merisik corak kehidupan dan perangainya.

Seterusnya, setelah bertemu dengan pasangan yang berkenan di hati, dan dikenali hati budinya, maka janganlah ditangguhkan lagi. seeloknya usulkankepada kedua orang tua untuk tindakan selanjutnya dan seterusnya berakhir dengan perkahwinan.=)


Antara tips yang sempat disenarai pendekkan ialah:
  1. niat mencari pasangan
  2. berkenalan
  3. berasaskan impian sendiri
  4. harapan perkahwinan
  5. bijak menyelesaikan masalah
  6. membuat penilaian
  7. mengkaji dengan mendalam
  8. banyak persamaan
  9. mempunyai cita-cita
  10. komunikasi dengan pasangan
  11. taat kepada Allah
  12. saling percaya
  13. berkongsi kegembiraan
  14. keyakinan diri
  15. rasional
  16. redha
  17. melatih kepimpinan
  18. ideal dan realistik

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin