Thursday, May 14, 2009

Jangan Mudah Tertipu

Zaman skrg ni byk sgt kes2 menipu, ditipu & tertipu. sbb 2 la celcom slalu hntr msg suh lindungi maklumat perbankan. aku sendiri tak terkecuali dlm kes tipu2 ni. pg td bru je settlekan kes ni yg mana aku kna jelaskan pinjaman sebanyak RM25000!! mana aku nk cri duit utk jelaskn semua 2? klu aku ad duit skalipun aku xkan bg, dh mmg bukan aku yg pinjam!!

Agak terkejut msa mula2 dpt panggilan drp some1 yg mengaku sbg staff CIMB Kajang minta aku dtg ke bank tersebut dgn segera utk jelaskn pnjamn 2.. pdhal aku xprnh wt pe2 pinjamn pn. duit pendahuluan PTPTN pn ak dh jelaskan semua RM1500.

Namun, aku xbpe percaya sbnrnya. mula2 lg dh rsa cm tipu je, n ad org nk main2. sbb no yg tepon aku 2 pernh msg aku, ajk nk jmpa kt kajang. ingtkan org silap no., so aku xlyn la. bberapa hari lps 2 dia tepon lak, suh aku g bank utk jelaskn loan 2. antara sbb2 yg wt aku xcya ialah:
  • msa mula2 msg dia gtau nma lain, then msa tepon gtau nma len lak
  • biasanya klu pihak bank @ pejbt2 yg forml cm2 xguna no handset, dorg gna tepon office
  • cara dia ckp lak cm xprofesional. cakap pn x tersusun.
  • lps tepon 2, ad lak men msg2. org pejabat xmen nye msg2 ni, tepon terus.
  • msa mula2 tepon 2, suh aku g bank cpt2, tp lps 2 ckp boleh lak jmpa bla2 msa, free time.
Nasib baiklah aku bertindak bijak dgn pergi terus ke CIMB kajang utk memastikan perkara tersebut. drp mklumat yg terdpt di bank, mmg comfirm la aku xprnh wt pe2 pnjman pn. akaun yg aku buka pn akaun saving je, withdrawal pn xprnh. jd mmg terbukti la ad org len yg nk kenakan aku, nk tipu duit aku..

Tp aku terfikir, dr mana penipu 2 dpt semua mklumat peribadi aku? semua dia tau, nama penuh aku, no tepon, alamat kg dll. aku rasa mgkin dia jmpa kd pengenalan aku yg hilang bru2 ni. tp dr mna lak dpt no tepon? boleh ke nk check no tepon dgn gna kd pengenalan? hmm, bijak sungguh org cmni ek.. 2la, org jht ni mmg bijak, tp salahgunakan kebijaksanaan yg dimiliki. kalaulah dorg guna kebjaksanaan yg dimiliki 2 ke arah kebaikan kn lg bagus..

Lastly, aku nk nasihatkan la kpd sume kwn2 n sape2 je yg bca blog ni, tlg berhati2 dgn msg & panggilan drp org yg xdikenali. jaga maklumat peribadi, klu hilng cpt2 wt report kt balai polis. sblum wt pe2 yg disuruh, comfirmkn dlu dgn pihak2 yg berkaitan.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin