Sunday, May 10, 2009

Khazanah Desaku

Post kali ni aku nk citer ape yg menariknya kt kg aku. utk pngetahuan semua, kg aku merupakan sbuah pusat pelancongan yg mna terdapat byk tempat2 yg menarik utk dilawati. antaranya ialah air terjun jelawang yg terletak di gunung stong, lata kertas, gua ikan dan byk lg jeram2 yg belum diterokai.

Air Terjun Jelawang, Gunung Stong.

Air terjun ni merupakan air terjun yg paling top kt sini. ramai gak pelancong dari dalam dan juga luar negara yg slalu berkunjung. antaranya dari iran, US, australia dll. air terjun ni mempunyai 7 tingkat ketinggian dan merupakan air terjun yg tertinggi di asia iaitu setinggi 305 meter. ia terletak di gunung stong yg merupakan hutan simpan Dabong setinggi 1433 meter.

ni masa lepas hujan lebat..


Pelancong2 yg ingin menawan puncak gunung stong ini akan memakan masa 3-4 jam utk sampai ke puncaknya. di tengah2nya terdapat campsite iaitu kem Baha. permandangan dari puncak gunung ini amatlah cantik, terutamanya ketika matahari terbit.

permandangan matahari terbit dari puncak air terjun

namun begitu, air terjun ni dh byk kali meragut nyawa.mangsa lemas dan terjatuh dari tingkat atas memang hancur sekerat-sekerat!! batu2nya juga amat licin, klu berjalan dalam air, mesti pakai kasut, klu x memg rebah dlm air je..

round2 sekitar air terjun bersama2 kakak aku.

arus airnya juga amat deras. ditambah pula skrg hujan xmenentu dan lebat. kt sini klu hujan lebat cikit, trus naik air. mgu lepas je dh ad orang lemas kt situ. jd, aku nasihatkan kpd sape2 yg nk g mndi @ wt xpdc kt cni, tlg brhati2. klu xpandai berenang, xpayah nk mandi..


Gua Ikan

gua ini memang unik dan cantik. ia terletak di antara jalan ke Sungai Sam dan Dabong. ia diberi nama gua ikan kerana didlm gua ini terdapat sebuah anak sungai yg mempunyai banyak ikan. tp xtau la skrg ad ikan lg ke tak kt dalam tu..


pelajar2 sekolah menengah Dabong slalu wt larian merentas desa dari sekolah ke gua ini memandangkan ianya dekat dgn sekolah, dalam 4-5km je. manakala dari air terjun stong, hampir 10km.

Lata Kertas

Lata atau jeram Kertas terletak diantara jalan dari jelawang, dabong ke gua musang. lata ini baru dikenali beberapa tahun kebelakangan ini. arus jeram kt sini tidak terlalu deras, mmg best utk mandi manda.

lata ini dikenali sbg lata kertas mungkin sebab terdapat sebuah batu yg flat di tepi jeram tersebut, amt sesuai utk berkelah. namun kt tgh2 batu tersebut terdapat sebuah lubang seperti telaga.

pernah suatu ketika dulu terdapat seorg perempuan berumur dlm 17-18thn terjatuh ke dlamnya. sehari semalam pihak bomba dan org kampung mencari, namun tak ditemui. akhirnya, budak tu timbul sendri. semua org ingt dh jd arwah dh bdk tu. tp ok je bdk 2 citerkn penglamnnya berada kt bwh batu 2.. mmg mistik, dia kata ada something yg menjaga tempat tu..

3 comments :

wan muhamad zaidi said...

kedai nasi berlauk tepi stesen keretapi dabong kt situ sesedappp, sambil make, sambil tgk ore kg main gaji..

izzah said...

Salam Yana...wahhh bestnyeee..sbnrnyo Yana ni duk mn? huhu...meme mistik crito bdk puan tu..gano dio msh hidup? apo pglmn yg dio oyat??

YaNNa'87 said...

to wan muhamad zaidi,
pernh g dabong ek? mmg sedap nasi berlauk c2, tp klu bdk dabong ni msk lg sodaaap.hehe

to izzah,
dk mn? dk dabong la, hjung krai nk msuk gua musang dh, dkt sgt ngn gng stong, naik mtor xsmpai 10 mnt..
bdk 2 citer kt bwh batu 2 xde air, tp klu tgk dri ats, mmg telaga, tp yg peliknya dia kata kt bwh 2 air paras lutut je. ph2 dia citer ad sorg pkcik tua yg jga dia slama sehari semlm kt bwh 2..

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin