Thursday, April 30, 2009

Expedisi Banjaran Sedayu

Tarikh : 23-25 jan 2009
Tempat : Banjaran Sedayu, Gombak.
Anjuran : Sekretariat Rakan Muda UKM dan HELA Kolej Rahim Kajai.

Ekspedisi ni merupakan program masa cuti raya cina baru-baru ni. disebabkan kehabisan tiket utk balik kg, aku terpaksa la menghabiskan masa cuti kali ni dgn menyertai aktiviti2 yg dianjurkan UKM. selama seminggu cuti, aku sempat join 2 program iaitu xpdc ni dan juga kembara seri perpatih yg dianjurkan oleh PERMANIS.

XPDC ni merupakan program pertama yg aku join setelah mndftar sbg ahli rakan muda UKM. XPDC yg disertai oleh 60++ peserta termasuk urusetia ni banyak menguji ketahan fizikal dan juga minda. antara aktiviti yg terlibat ialah abseiling, jungle trekking, solo drop dan aktiviti smpingn yg lain.
lepas wt abseiling.. mengeletar kesejukan & basah kuyup..

Seumur hidup aku, nilah 1st time ak wt abseling sebenarnya. separuh mati dh aku rasa bla wt bnda ni. dh la 1st time wt, tup2 terus wt kt air terjun yg ketinggian dia aku xberapa pasti, tp dlm lbh kurg 3 tgkt bangunan gak la. bila pandang kt bawah, aku rasa jantung aku dh berenti berdenyut dh, tkut giler!!! tp bila smpai kt bwh je, rs nk wt skali lg la plak.huhu..best. tp yg xbestnye, aku xsempat amik gmbr msa tgh wt abseiling 2. tu yg rsa nk wt skali lg 2..

Lagi 1 aktiviti yg amat menguji tahap ketahanan fizikal dan minda ialah wktu kna tinggal sorg2 kt dlm hutan jm 2pagi!! mak ooii, kecut perut gak dk sorg2 cm2. tp yg pompuan boelh thn lg, kna tgal kt tepi sungai je, lgpn xjauh sgt dri khemah. yg laki kesian tul, dlm hutan kna tinggal sorg2. aku plak kna tinggal kt tepi sungai. mula2 tu rsa gak takut. hbs segala ayt yg aku hafal aku bca, ma'thurat, ayt qursi dan zikir2 lain2. rsanya, tu la 1st time seumur hidup ak jd alim sgt2.huhu...

Tapi bila lma2 dk situ, rasa boring la plak. nk tidur takut, tp msa tu dh hilang rsa takut dh, rsa boring sgt2 lak. takut nk tido tu bkn pe, aku pikir klu aku tido sini, sedar2 nanti xtau katne dah..mna la tau.. hmm, lma2 tu dh xtau nk wtpe, ak pn bgun la jln2. mula2 keliling bulatan tpt yg ak duduk 2 je, lma2 terpikir nk cri kwn ak yg kna tgal xjauh dari situ. teraba-raba dalam gelap jmpa la kwn ak sorg tu..nk tau ape dia wt? terlentang tido..berani tul dia.. ak pn apalagi, tido gak la sblh dia.huhu.. last skali kul6 pg bru la ktorg dikutip..

pose depan khemah

chalet yg disediakan. ingtkn rumah org kerdil dlm citer snow white..huhu

tage peserta

Secara keseluruhannya, xpdc ni amat best dan mencabar minda dan juga fizikal. aku tertunggu-tunggu aktiviti kembara alam cmni. so, klu ada sesaper yg tau psl aktiviti cmni, imform la kt aku, ak nk join.huhu..=)

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin